Contact

Future proof supply chain met hulp van een Interim Manager

De Corona crisis heeft voor blijvende impact op de supply chain van bedrijven gezorgd. Zo ook bij deze klant, een groothandel in materialen voor de nieuw energievoorziening. Hun vraag: Nextpage kunnen jullie ons en onze suppply chain future proof maken?

Met deze vraag kwam deze klant bij ons. Veel van hun producten werden geproduceerd in het Verre Oosten. De aanlevering stokte, levertijden liepen op, back orders stapelde zich op en als producten binnen kwamen was er een enorme tijdsdruk om deze zo snel mogelijk bij de klanten te krijgen met een enorme druk op de organisatie als gevolg.

Bij ons intake gesprek met de klant werd duidelijk dat de rol van supply chain manager binnen de organisatie ontbrak. De verantwoordelijkheden waren versnipperd, er was onvoldoende afstemming tussen de afdeling en er was niemand met een helikopter view over de organisatie. Ons advies: neem een supply chain manager in dienst. De klant was enthousiast over ons voorstel maar wilde niet wachten tot hij iemand gevonden had. Hij vroeg ons de rol tijdelijk in te vullen én vorm te geven.

Voor de opdracht hebben wij één van onze ervaren interim Supply Chain Managers ingezet. Zijn opdracht: geef vorm aan de rol van Supply Chain Manager binnen ons bedrijf, zorg dat de rol geaccepteerd wordt en pak gelijktijdig de grootste pijnpunten van onze huidige supply chain aan. Gelijktijdig ging het bedrijf op zoek naar een permanente invulling van de functie. De opdracht voor onze interimmer was om de afdeling neer te zetten zodat de nieuwe man in een gespreid bedje zou komen.

Onze man heeft, m.b.v. schaduwmanagement vanuit NextPage, de volgende resultaten geboekt:

  • De afdeling supply chain is opgezet. De diverse afdelingen en functies die van belang zijn voor de supply chain zijn samengevoegd onder zijn verantwoordelijkheid
  • Voor de belangrijkste artikelen zijn tweede (en soms ook derde) leveranciers geselecteerd op basis van local/regional sourcing. Hierdoor daalde de afhankelijkheid van leveranciers uit het verre oosten en ging de leverbetrouwbaarheid omhoog
  • S&OP planning ontbrak binnen het bedrijf. Inkoop gebeurde op (buik)gevoel. Onze man heeft hier een professioneel proces voor opgezet

Door de verbeterde leverbetrouwbaarheid van leveranciers als gevolg van local/regional sourcing en de inzet van S&OP planning werden er grote stappen gezet. Met minder voorraad steeg de beschikbaarheid. Gevolg: meer tevreden klanten en een lager kapitaalbeslag voor de onderneming.

6 Maanden nadat onze interim aan de slag is gegaan nam het bedrijf een Supply Chain Manager in vaste dienst. Onze man heeft deze ingewerkt en met een gerust hart de afdeling Supply Chain Management aan hem overgedragen.

Voor ons dus weer het heerlijke gevoel van een niet normaal geslaagde opdracht.

Klantencases

Wat we ook gedaan hebben

Ondanks, of eigenlijk eerder ‘omdat’ dat we verder kijken dan de meeste anderen leveren we heel snel resultaat. We zullen niet over één nacht ijs gaan, maar als we eenmaal weten waar de oorzaken zitten gaat het gas erop.

Jan leverde meer op dan dat hij kostte!

Op vrijdag middag kregen we de vraag, maandagmiddag zaten we bij de klant met onze Partner Jan,

Help!: ik wil een Interim Directeur

Een goede ondernemer is niet per definitie een goede directeur. Zeker in een groeiende onderneming

Binnen 24 uur een Interim Transport Manager

Het water loopt de transportplanning over de schoenen, dan gaat dat huidige transport manager ook
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right
085 303 61 33 linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram