Het rendement op orde

Eén van de klanten van NextPage is continu op zoek naar verbeteringen in zijn bedrijf. Toen hij hoorde van onze VitaliteitScan “Het Rendement op Orde” was hij gelijk verkocht.

Door middel van interviews met leidinggevenden en enkele key players, volgens de door ons ontwikkelde methodiek, bracht NextPage systematisch in kaart wat goed was en wat beter kon in het bedrijf. De pijlers van ‘het rendements huis’ zijn daarin het uitgangspunt. We kijken daarbij naar Strategie, Organisatie, Processen, Commercie, Finance en HRM en de afzonderlijke bouwstenen waaruit elke van deze pijlers is opgebouwd.

Na de eerste inventarisatie werden een aantal onderwerpen nader uitgediept. Het resultaat: een kort en bondig rapport met concrete aanbevelingen. Niet alleen wat verbeter kan, maar ook hoe en met concrete verbeterprojecten.

De klant en haar management team herkenden zichzelf en het bedrijf volledig. Men was zo tevreden over de methodiek en het resultaat, dat we direct werden gevraagd om de implementatie van de aanbevelingen te begeleiden.

Drie partners van NextPage (elk met hun eigen specialisme) werden betrokken bij de begeleiding en implementatie van de verbeterprojecten. Rudy Vellema ging aan de slag met de strategie en organisatie. Samen met de ondernemer en het MT werden duidelijke keuzes gemaakt. Waar zijn we goed in, waar onderscheiden we ons in en waar willen en kunnen we in groeien. Verantwoordelijkheden binnen de organisatie werden duidelijk neergezet waardoor MT-leden meer verantwoordelijkheden kregen en beter op rendement en kwaliteit kon worden gestuurd.

Bas Koopmanschap ging samen met het commerciële team aan de slag met de pijler commercie. Van alle klanten werd in kaart gebracht of er een contract, SLA of SOP aanwezig was en of alle noodzakelijke onderdelen hierin stonden. Onder leiding en met hulp van Bas ging het team vervolgens zelf in overleg met de Top 10 klanten. Veel bestaande afspraken zijn opnieuw vastgelegd. Het resultaat: alle juridische, tariefmatige en operationele afspraken met klanten zijn nu eenduidig en overzichtelijk vastgelegd. Rendementslekken in de uitvoering zijn hiermee gedicht.

Joris Wijnja van NextPage is Master Black Belt Lean specialist. Hij ging met procesoptimalisatie aan de slag. Samen met de operationele mensen bracht hij o.a. met behulp van de VSM-methode de processen in kaart. Niet alleen werd er naar de afzonderlijke processen per afdeling gekeken, maar ook naar de overlap over de afdelingen heen. De processen werden op elkaar afgestemd en overbodige processtappen zijn geëlimineerd.

Het resultaat

  • Een strategie met focus
  • Duidelijke verantwoordelijkheidsstructuur binnen de organisatie
  • Eenduidig en volledig vastgelegde klantafspraken
  • Een soepel lopend proces
  • Management is in control
  • Meer rendement en een hogere kwaliteit

Klantencases

Wat we ook gedaan hebben

Ondanks, of eigenlijk eerder ‘omdat’ dat we verder kijken dan de meeste anderen leveren we heel snel resultaat. We zullen niet over één nacht ijs gaan, maar als we eenmaal weten waar de oorzaken zitten gaat het gas erop.

Verkoop afdeling Oost Europa

Vanuit strategisch oogpunt en focus heeft Ploeger Logistics besloten haar afdeling Oost Europa te

Overdracht transportactiviteiten

Elgersma Logistiek uit Harderwijk besloot te stoppen met alle transportwerkzaamheden voor haar

Future proof veranderen

Een middelgroot distributie bedrijf uit het midden van het land vroeg ons om een analyse van zijn
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram