Contact
Hoezo

'dat projecten uitlopen is normaal'.

Wij zien het dagelijks bij bedrijven gebeuren. Elk jaar worden er mooie plannen gemaakt voor het nieuwe jaar. Hele lijsten met projecten, die allemaal belangrijk zijn en waar managers vol energie mee aan de slag gaan. Drie maanden later zie je de eerste haarscheurtjes ontstaan. Een half jaar later ligt de helft van de projecten stil en als je aan het eind van het jaar terug kijkt kom je tot de conclusie dat er eigenlijk niets echt af is. Het project heeft wel veel geld gekost maar niets opgeleverd.

Het is onze ervaring dat de oorzaak hiervan altijd te herleiden is doordat een tweetal zaken ontbreken:

  • Een duidelijk projectplan
  • Gedegen projectmanagement

Ons advies: werk projectmatig.

De Duivelse Driehoek

De  duivelse driehoek waar je bij het uitvoeren van projecten mee te maken krijgt bestaan  uit de volgende elementen:

  • Tijd

De tijd waarbinnen een project opgeleverd moet worden

  • Kwaliteit

De mate waarin het project dat realiseert wat het beoogd

  • Geld

Verdeeld in interne en externe kosten, waarbij de interne kosten vaak de uren van de medewerkers zijn die in het project deelnemen

Tijd, Kwaliteit en Geld gaan altijd hand in hand. Als er sneller moet worden “geleverd”(tijd), kan dit niet zonder extra middelen (geld) of moet er concessies worden gedaan aan de uitkomst (kwaliteit).

Als er wordt gekozen om een van te aspecten te wijzigen en de andere niet dan heeft dit altijd gevolgen en meestal voor de kwaliteit. Gedurende het project worden er bijvoorbeeld zaken toegevoegd aan het project zonder extra tijd en geld. Het project moet dan meer “leveren” binnen dezelfde deadline, zonder dat er extra middelen (geld) zijn. Het project is daarmee gedoemd te mislukken.

Succesvolle projecten

Projecten die succesvol worden afgerond zijn projecten die binnen de gestelde deadline (tijd) en tegen de vooraf goedgekeurde kosten (geld) dat opleveren wat ze van te voren beloofd hebben (kwaliteit).

Succesvolle projecten hebben de volgende eigenschappen:

  • Ze hebben een duidelijk aanleiding en resultaat

Voor aanvang van het project is bepaald wat de aanleiding is (het probleem wat opgelost wordt) en welk meetbaar resultaat er aanwezig is als het project klaar is

  • Ze leveren meer op dan dat ze kosten

Bepaal van te voren welke kosten er aan het project verbonden zijn (zowel intern als extern) maar misschien nog wel belangrijker: wat levert het project op. Start alleen projecten die meer opleveren dan dat ze kosten.

  • Ze hebben een duidelijk Projectplan

Werk vanuit een duidelijk projectplan waarin aanleiding, resultaat, kosten en tijdsplanning duidelijk omschreven staan

  • De projectuitvoering en -controle zijn gesplitst

Succesvolle projecten worden continu gemonitord op de duivelse driehoek. Niet alleen door de projectleider of het projectteam, maar juist door iemand van buiten het team.

Ten slot, wees er van bewust dat projecten altijd naast de normale werkzaamheden verricht moeten worden. Wees selectief in het aantal projecten dat gelijktijdig loopt. Liever 3 projecten afronden, dan er 5 starten en niet afmaken.

Komt u er zelf niet uit? Wij vinden het niet normaal leuk om u hierbij te helpen.

Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo '40 KPI's is normaal'.

Logistieke bedrijven en managers zijn gebaat bij het opstellen van doelen en KPI’s. Door op de

Hoezo 'eenzaam aan de top is normaal'.

Een veel gehoorde opmerking is dat het eenzaam is aan de top. Helemaal niet zo gek, want als

Hoezo '100 emails per dag is normaal'.

Directeuren en managers werken alleen nog maar vanuit outlook en hebben nergens anders tijd voor.
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right Call Now Button linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram