De directeur van dit logistieke bedrijf twijfelde geen moment: hij belde Nextpage voor een vervanger van zijn zieke medewerker. Hij vond het risico namelijk te groot om niets te doen en de taken te verdelen over de achtergebleven MT leden. Daarbij: de afwezigheid zou zeker 3 maanden duren, maar dat was wel de meest optimistische inschatting. Kun je zolang een dergelijke belangrijke functie niet invullen? Hij vond van niet.
Er waren net 2 nieuwe commercieel medewerkers aangenomen en het bedrijf had een gedegen plan gemaakt om de commerciële strategie om te gooien. De nieuwe medewerkers moeten begeleidt worden en het plan tot uitvoer gebracht. Wachten tot de zieke medewerker terug zou zijn van zijn ziekte zou te veel geld kosten. Veel meer dan de kosten van het inhuren van een interim professional met een commerciële achtergrond in de sector.
Onze man was in staat om de twee nieuwe medewerkers snel op te nemen binnen de organisatie. Samen met het “zittende” team brachten ze het commerciële plan tot uitvoer. Van slecht renderende klanten werd afscheid genomen, nieuwe, beter betalende klanten werden toegevoegd. Verborgen kosten werden op klantniveau zichtbaar gemaakt en daar werden tariefafspraken over gemaakt.
Uiteindelijk was de medewerker niet 3 maanden afwezig maar 8 maanden. Acht maanden waarin het bedrijf anders stil had gestaan, maar die nu ten volle benut zijn. En de zieke medewerker: die was blij dat zijn taken waargenomen werden en hij zich ten volle kon richten op zijn herstel.