Maar eerlijk? Dat klopt niet. Verlies ontstaat ook door keuzes. Vaak zelfs bewust. Simpelweg omdat de mensen die er iets aan kunnen doen – ondernemers, managers, medewerkers – de oorzaken niet durven aan te pakken.
De afgelopen 12 jaar hebben wij tientallen bedrijven geholpen om van verlies naar winst te gaan. Soms zelfs miljoenenverlies omgezet in miljoenenwinst. En elke keer weer denken mijn collega’s en ik: “Gaat het ons dit keer weer lukken?” Vorige week vroeg een aandeelhouder nog of wij zijn bedrijf uit de rode cijfers konden halen. Mijn antwoord is tegenwoordig: “Ja, als je het écht wilt. Want verlies is uiteindelijk een keuze.”
De eerste stap is kiezen om een onafhankelijke partij binnen te halen die kritisch naar je bedrijf kijkt. Dat is spannend. Niemand laat graag een buitenstaander in zijn keuken kijken. Ondernemers en managers vinden dat ze het zelf moeten kunnen (ego) en zijn bang dat hun fouten aan het licht komen (schaamte). Logisch als het net even tegenzit. Maar als je al twee jaar verlies draait en er verandert niks, dan is het tijd voor een frisse blik. Doe je dat niet? Dan is dat óók een keuze. Blijkbaar weegt je ego of angst zwaarder dan je inkomen, je personeel en de toekomst van je bedrijf.
Een goede bedrijfsanalyse kijkt breed:
Dat lijkt veel, maar met de juiste aanpak is zo’n scan in drie weken geregeld. Veel bedrijven kiezen ervoor om slechts een paar onderdelen te laten onderzoeken – bijvoorbeeld alleen finance door de accountant – en missen dan de kern en de samenhang in de problematiek. Maar vaak gebeurt er helemaal niks. Terwijl je met aanhoudende gezondheidsklachten wél naar een dokter zou gaan.
Na de analyse komt het actieplan. Alleen urgente zaken die direct resultaat opleveren worden aangepakt. Maar ook dan moet je durven kiezen. Bedrijven beginnen vaak met de makkelijke dingen. Ze willen geen onrust bij klanten of personeel, dus echt ingrijpende beslissingen worden niet genomen of niet uitgevoerd. Maar eerlijk: dat zijn ook keuzes gebaseerd op angst, ego en schaamte.
Maar het kan netjes, sociaal en professioneel. Ja, klanten kunnen ontevreden worden omdat ze meer moeten betalen of anders moeten werken. Ja, medewerkers kunnen onzeker worden omdat hun werk verandert of zelfs verdwijnt. En ja, ook de ondernemer en zijn management moeten dingen anders gaan doen. Je staat dan voor de keuze: kies je voor de toekomst van je bedrijf, of voor je eigen comfort?
Van verlies naar winst gaan is niet makkelijk – maar het kan eigenlijk altijd. Het vraagt om een goede analyse en een gedegen plan van aanpak met de juiste keuzes. Maar het begint allemaal met die ene: Ga ik er écht iets aan doen? Of blijf ik wachten op betere tijden?