In een vorig blog schreef ik dat het tekort aan medewerkers een gamechanger is in de logistieke sector. Steeds meer productie- en handelsbedrijven zien die ontwikkeling ook. Dit leidt ertoe, dat zoals altijd bij een opgaande economie bedrijven zich gaan richten op hun corebusiness zoals dat heet. Geld, middelen en mensen worden ingezet voor het primaire proces van bedrijven.
Vaak besteed men warehousing en transport als eerste uit. De laatste tijd zien we dat met name grotere opdrachtgevers in Nederland de gehele logistieke regie uitbesteedt aan een logistiek dienstverlener. In plaats van het inschakelen van meerdere soms zelfs tientallen vervoerders wordt er één dienstverlener gevraagd de totale regie voor haar rekening te nemen.
Voor veel expediteurs en transporteurs is dit de ultieme droom. Soms rijden ze een deel zelf en besteden de rest uit aan de markt. Een win-win situatie zou je denken. Ware het niet dat de wereld zoals gezegd is veranderd. De logistiek dienstverlener heeft zelf te kampen met een toenemend tekort aan chauffeurs, maar dat hebben de charters ook! Die gaan steeds vaker liever rijden voor hun eigen klanten, dan voor een collega vervoerder. Een transporteur die onvoldoende aan onderaannemers kan komen maar wel een uitvoeringsverplichting heeft naar haar opdrachtgever heeft een behoorlijk probleem. Overigens heeft de opdrachtgever dat natuurlijk ook, want haar goederen komen niet tijdig bij de klant terecht. Voor beide partijen is het dus zaak om vooraf een deugdelijke inventarisatie te doen onder de beschikbare charters. Dit zal ook moeten worden vastgelegd in het contract tussen alle partijen.
Het tweede probleem bij uitbesteden van de logistiek, is dat rijden heel wat anders is dan regisseren. Niet alleen de processen zijn anders, maar de aansturing is dat zeker. Dit vereist een minutieuze beschrijving vooraf van de manier waarop je dit gaat aansturen.
Die aansturing gaat op basis van meetbare feiten en vereist strakke KPI’s. Die zullen vastgelegd moeten worden in een heldere Service Level Agreement (SLA). Zonder dat is iedere outsourcing gedoemd te mislukken met enorme schade voor zowel de logistiek dienstverlener als de opdrachtgever.
Specialisatie leidt meestal tot procesoptimalisatie, we kunnen dus meer doen met hetzelfde geld, dezelfde middelen en dezelfde mensen. Met name dat laatste is belangrijk in deze tijd. Maar strategisch juist betekent nog niet dat het ook operationeel juist is.