q 'Silly Season?'. - NextPage
Contact
Hoezo

'Silly Season?'.

De term Silly Season komt uit de Formule 1. Het is de periode waar teams hun line up van coureurs voor het volgende seizoen bekend maken. Het Silly Season binnen logistiek en transport zijn de laatste twee maanden van het jaar. Daar worden de coureurs niet vastgelegd, maar worden de tariefafspraken met klanten gemaakt.

Het is misschien wel de belangrijkste periode van het jaar. De behaalde resultaten in deze periode zijn zeer bepalend voor het resultaat van het volgende jaar. Het is de afsluiting van de jaarlijkse commerciële parendans tussen klant en dienstverlener. Hierbij zijn er veel paralellen te trekken met de Formule 1.

Data is macht, relatie is key

Op een gemiddelde formule 1 auto zitten zo’n 1500 sensoren. In een sport vol van emotie heeft data een beslissende stem. Ook binnen onze sector is er heel veel data voorhanden. Vanuit alle gangbare systemen kunnen wij van data informatie maken. Informatie die we kunnen gebruiken in de gesprekken met onze klanten en ter onderbouwing van onze argumenten

Denkt u nou echt dat Austin Martin pas nadat Sebastian Vettel bekend maakte te stoppen contact op heeft genomen met Fernando Alonso? Teams zijn het hele jaar al bezig om de opties af te tasten. En coureurs ook. Iedereen heeft met iedereen contact en probeert overal een goede relatie op te bouwen of te houden. Zo zou het ook bij ons moeten zijn. Wanneer je denkt dat je maar één keer per jaar bij de klant hoeft langs te gaan om een prijsstijging te vragen, kom je bedrogen uit.

Meer dan alleen een goede prijs

Het is een beetje een dooddoener, maar een goed  tarief is meer dan alleen een goede prijs. Nicolas Latifi mocht twee jaar coureur bij Williams zijn, vooral door de zak met geld die zijn vader meebracht. Ook binnen onze sector zijn dat soort keuzes mogelijk. Heb je wel echt een tariefsverhoging van 5% nodig of volstaat 3% ook als je daarnaast je wachttijden vergoed krijgt?

Moraal van het verhaal

De publicatie van de raming door Panteia wordt vaak gezien als start van het Silly Season. Maar wil je echt succesvol zijn, dan moet je het hele jaar aan de bak en volstaat een aantal weken gas geven niet. Commercie is een vak en vaak onderbelicht in onze wereld van hard werkende doeners en probleemoplossers. Commercie is als de coureur van de Formule 1: een goede coureur kan een slechte auto goed maken, maar een slechte coureur kan een goede auto ook slecht maken. Welke coureur bent u?

Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo 'Chauffeurstekort?'.

Veel logistieke bedrijven hebben moeite om het werk gedaan te krijgen en stellen alles in het werk

Hoezo '8% tariefsverhoging is niet normaal'.

Logistiek Nederland is zich aan het voorbereiden op één van de grootste kostenstijgingen in

Hoezo '40 KPI's is normaal'.

Logistieke bedrijven en managers zijn gebaat bij het opstellen van doelen en KPI’s. Door op de
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right
Call Now Button linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram