Contact
Hoezo

'lean management?'.

LEAN: de methode voor bottom up verbeteringen in organisaties

Ik kreeg veel reacties toen onze blog over zelfsturende teams werd geplaatst. Daarin ging het over de wetenschappelijke onderbouwing waarom zelfsturende teams niet werken. Naast bijval proefde ik ook vaak teleurstelling.

Veel lezers waren namelijk van mening, dat de traditionele top-down manier van leidinggeven niet meer past in deze tijd en bij de medewerkers van nu.  Ik ben het daar volledig mee eens. Een recent onderzoek in opdracht van carrièresite Monsterboard toonde aan, dat wereldwijd 50% van de medewerkers ontevreden is over hun leidinggevende. In Nederland is dat zelfs 64%.

Bedrijven moeten zich tegenwoordig voortdurend aanpassen om bij te blijven. Het roer moet dus om. Zeker nu we een blijvend tekort krijgen aan werknemers. Medewerkers zullen daardoor kritischer worden en daar gaan werken waar ze invloed hebben op hun werk. Het zou een simpele win-win situatie moeten zijn, betrokken medewerkers en een steeds beter bedrijf. Toch blijven veel managers hangen in een traditionele top-down aansturing. De regelmatig aan mij gestelde vraag was dan ook: hoe dan wel?

Het antwoord ligt volgens mij in LEAN. Dat is een methodiek waarbij verspillingen in werkprocessen worden geëlimineerd. Het onvoldoende gebruik maken van de kennis, het inzicht en veranderkracht van medewerkers is misschien wel de grootste verspilling binnen bedrijven. Door voortdurende optimalisatie van logistieke processen middels Lean nemen fouten af en neemt de performance toe. Neem van mij aan, het werkt beter voor uw rendement dan tariefsverhoging!

Maar de grootste winst zit in de wijze waarop dit gebeurt. Een stuurgroep heeft voortdurende verbetering van het bedrijf tot haar kerntaak. Wensen tot verandering kunnen hier worden ingebracht en komen van de werkvloer, van regelgeving, de klant en natuurlijk ook nog vanuit het management. Deze stuurgroep prioriteert welke veranderingen worden aangepakt. Per project wordt een klein verbeterteam opgezet. Bestaande uit die mensen die het meest met de problematiek te maken hebben. Zij bedenken de mogelijke oplossingen. In tegenstelling tot zelfsturende teams beslissen en prioriteren ze niet. Dat blijft de stuurgroep doen al kunnen daar zowel managers als medewerkers in zitten. Beslissingen hebben namelijk vaak met budgetten, in te zetten menskracht, beleid en strategie te maken. Het zou vreemd zijn om daar ad hoc mee om te gaan. Immers iedere consistentie in beleid en verantwoordelijkheid van management is dan weg.

De implementatie gebeurt echter wel weer door het veranderteam in samenwerking met medewerkers. Het geheel moet begeleid worden door een ervaren en gecertificeerd Lean projectmanager. De nieuwe werkwijze en verantwoordelijkheden zullen namelijk actief bewaakt moeten worden.

Medewerkers krijgen op deze manier een enorme invloed door verbeteringen te kunnen aandragen, oplossingen te kunnen bedenken en de implementatie te realiseren. Allemaal zaken waar leidinggevenden vaak lang niet zo goed in zijn.

Het bespaart ook nog eens veel vergadertijd. Mijn ervaring is dat het leidt tot een enorme versnelling in een bedrijf. Bovenal is het een boost voor de betrokkenheid in de organisatie die tot enorme flexibiliteit en succes zal leiden.


Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo 'een bedrijf is geen impulsaankoop?'.

Het kopen van een bedrijf is wat anders dan het kopen van een pakje

Hoezo 'los problemen niet op in een groepsapp?'.

Over sturen op output in plaats van
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right
085 303 61 33 linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram