Hoezo

'zwaar weer trajecten zijn normaal'.

Je gunt het je ergste vijand niet maar elk bedrijf kan in de situatie komen dat het in zijn voorbestaan wordt bedreigt. Zelf het tij keren is mogelijk, maar zeer moeilijk. Dat dit is niet zo gek. In dit soort situaties worden er namelijk andere dingen van managers gevraagd. Anders dan dat ze gewend zijn.

Andere wetten

Als een bedrijf in de financiële problemen komt gelden er nou eenmaal andere wetten. En bij deze andere wetten zijn ook mensen met andere competenties nodig. Geen “bestuurders” die vooral oog hebben voor de lange termijn en volgens het Nederlandse poldermodel werken, maar daadkrachtige doeners die snel kunnen schakelen en beslissingen durven te nemen.

Naast andere competenties gelden er ook andere uitgangspunten bij het nemen van beslissingen. De belangrijkste zetten we hieronder even op een rijtje.

  • Focus op korte termijn

De lange termijn is even niet belangrijk, het gaat om de korte termijn. Immers, als het op korter termijn niet goed komt is er geen lange termijn

  • Beter snel dan goed

Als de korte termijn belangrijk is, dan betekent dit dat snelheid geboden is. Daardoor is er niet altijd ruimte voor uitgebreid overleg met alle betrokkenen. Snel beslissen is belangrijker dan de kwaliteit van het besluit, want tijd is de grootste vijand.

  • Meer op gevoel dan op data

Besluiten worden gewoonlijk onderbouwd door data. In crisis situaties zal ervaring en gevoel de overhand nemen. Het verzamelen en valideren van data kost namelijk tijd en tijd is er niet. Natuurlijk is er data nodig, maar waak ervoor dat het verkrijgen van data niet belangrijker wordt dan de acties.

Daarmee zijn zwaar weer trajecten vergelijkbaar met een rijdende trein die op een ravijn af stevent. Er is geen tijd om uitgebreid te overleggen, detailonderzoek is even niet belangrijk en al helemaal niet waar de schuldvraag ligt. Het gaat om actie, anders storten we naar beneden.

Not for the weak harted

Niets is moeilijker dan een bedrijf uit de financiële problemen helpen. Alle normaal geldende regels gaan overboord voor dat ene doel: het bedrijf redden van de ondergang. Het leiden van een bedrijf geeft in een gewone situatie al veel verantwoordelijkheid, laat staan als het voortbestaan van het bedrijf op het spel staat. Je moet er dus geschikt voor zijn, want ongetwijfeld zullen er impopulaire en niet altijd even sociale maatregelen getroffen moeten worden. Het is “not for the weak harted”.

Tel daarbij op dat het nooit 1 probleem is wat de oorzaak is. Dan was het makkelijk geweest om het tij te keren. Het zijn altijd meerdere factoren die ervoor gezorgd hebben dat het bedrijf in de problemen is gekomen. Ervaring in crisis situaties is dan een must.

Niet voor niets heeft de bijzonder beheer afdeling van  iedere grote bank een lijst van gespecialiseerde “zwaar weer specialisten” per branche.

Het belangrijkste advies is om niet te lang te wachten om over te schakelen naar de “zwaar weer modus”. Of huur een specialist in voor het te laat is. Bij zwaar weer management krijg je namelijk vaak geen tweede kans.

Komt u er zelf niet uit? Wij vinden het niet normaal leuk om u hierbij te helpen.

Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo '40 KPI's is normaal'.

Logistieke bedrijven en managers zijn gebaat bij het opstellen van doelen en KPI’s. Door op de

Hoezo 'eenzaam aan de top is normaal'.

Een veel gehoorde opmerking is dat het eenzaam is aan de top. Helemaal niet zo gek, want als

Hoezo 'taken erbij doen is normaal'.

Wie herkent het niet? Je probeert een afspraak met iemand te maken maar als reactie krijg je te
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram