Hoezo

'taken erbij doen is normaal'.

Wie herkent het niet? Je probeert een afspraak met iemand te maken maar als reactie krijg je te horen dat men geen tijd heeft. Een collega is weggegaan of langdurig afwezig en men moet zijn taken erbij doen. “Ik heb nergens tijd voor”. Hij of zij is alleen maar bezig om alle ballen in de lucht te houden.

Als iemand op management niveau weggaat duurt het minimaal een half jaar voordat de functie weer volledig is ingevuld. Het wervings- en selectietraject duurt 10 tot 12 weken en daarna heeft  iemand nog minimaal drie maanden nodig om zich in te werken.  Als je zolang zonder een echte invulling van de functie kunt waarom bestaat de functie dan?

Waarom is dit een probleem?

Vaak wordt dit niet gezien als een probleem. We doen het er toch even bij, moet toch kunnen? Toch heeft het kiezen voor deze oplossing wel gevolgen.

Dingen worden half gedaan

Een functie erbij doen heeft gevolgen. Door meer en langer te werken komt er wel extra tijd beschikbaar, maar nooit zoveel tijd als voor de functie staat. Om toch alles te doen worden dingen half gedaan.  Je boet in aan kwaliteit.

De verkeerde dingen worden gedaan

Om dit te voorkomen moet je keuzes maken in wat je wel doet en wat je niet doet. Het probleem is alleen dat je vaak taken erbij krijgt die niet in jouw expertise vallen. Het gevaar bestaat dat je de verkeerde dingen kiest om aan te pakken.

Dingen worden niet gedaan

In het uiterste geval worden er helemaal geen dingen gedaan. Je past alleen maar even op de winkel. Een half jaar lang wordt er niets gedaan aan verbeteringen, de boel ligt stil en stilstand is achteruitgang.

Hoe dan wel?

Ons advies: verdeel geen taken maar maak gebruik van een interim professional. Deze is gewend om in korte tijd veel voor elkaar te krijgen. Hij weet zich snel de materie eigen te maken en hoe hij een wezenlijke bijdrage levert aan de organisatie kan leveren.

Een veel gehoord argument om hier niet voor te kiezen is het kostenplaatje. Heel relevant natuurlijk, maar niet altijd terecht. Uiteraard zijn er kosten verbonden aan een interim professional maar door niet alleen naar de kosten te kijken maar ook naar de opbrengsten ziet de rekensom er vaak heel anders uit.

Daarbij kent de inzet van een interim professional een aantal belangrijke voordelen:

  • Alles gaat door

Een echte interim professional past niet alleen op de winkel maar vervult de positie echt, alles gaat dus gewoon door en niets komt stil te staan

  • Kan projecten oppakken

Een interim professional is gewend om projecten gestructureerd aan te pakken. Naast de normale werkzaamheden kun je hem ook de verantwoordelijkheid geven voor een belangrijk project

  • Dient als vreemde ogen

Als buitenstaander kan een interim professional net even wat extra afdwingen. Immers, zijn aanwezigheid is van tijdelijke aard.

Met deze voordelen levert een interim manager altijd meer op dan dat hij kost.

Komt u er zelf niet uit? Wij vinden het niet normaal leuk om u hierbij te helpen.

Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo '40 KPI's is normaal'.

Logistieke bedrijven en managers zijn gebaat bij het opstellen van doelen en KPI’s. Door op de

Hoezo 'eenzaam aan de top is normaal'.

Een veel gehoorde opmerking is dat het eenzaam is aan de top. Helemaal niet zo gek, want als

Hoezo 'zwaar weer trajecten zijn normaal'.

Je gunt het je ergste vijand niet maar elk bedrijf kan in de situatie komen dat het in zijn
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram