Hoezo

'2% rendement is normaal'.

Logistieke bedrijven spiegelen zich vaak aan het gemiddelde rendement in de branche, want dat is normaal. Wat vaak vergeten wordt is dat het gemiddelde de som is van  uitschieters naar beneden en naar boven. Het is dus zeker mogelijk om meer rendement te maken. Je moet er alleen wel wat voor doen.

Waarom lukt het niet?

Waarom lukt het de meeste bedrijven niet om een hoger rendement te maken?  Het antwoord op deze vraag zit in een aantal zaken:

  • Het ontbreekt aan ambitie

Het is zoals vroeger op school: leer je net genoeg om een 6 te halen  of ga je voor een 8? Een 6 is goed, maar een 8 is beter.

  • Er is geen duidelijk doel

Het is zoals een van onze klanten altijd zegt: het maakt met niet uit hoe ze het doen, maar van elke euro omzet die binnenkomt moet er minimaal 5 cent overblijven (5%).

  • Er is geen plan

Veel ondernemers doen maar wat. Ze hebben niet voor ogen waar ze naar toe willen en wat ze daarvoor moeten doen.

  • We worden geleidt door de waan van de dag

Ondernemers werken vooral in hun bedrijf en niet aan hun bedrijf. Ze worden geleefd door de waan van de dag en hun laatste probleem is direct hun grootste probleem.

6% is haalbaar

Het klinkt als een droom, maar 6% rendement is haalbaar. In onze dagelijkse praktijk komen wij veel bedrijven tegen die dit weten te realiseren. Deze bedrijven onderscheiden zich op de volgende punten:

Strategie en Organisatie

Deze bedrijven hebben een duidelijke strategie. Ze weten heel goed waar ze goed in zijn en misschien nog veel belangrijker: ze weten waar ze niet goed in zijn. Daarbij hebben ze hun organisatie ingericht op verantwoordelijkheden en sturen ze daar op.

Processen

In de operationele processen zijn deze bedrijven altijd bezig hoe ze zaken kunnen verbeteren. Ze wille niet harder werken maar slimmer werken. Ondersteund door KPI’s zijn ze continue op zoek naar verbeteringen.

Accountmanagement

Het klinkt gek, maar klanten worden vaak vergeten. Goed accountmanagement is essentieel voor het behalen van rendement. Niet alleen moeten de afspraken goed vastgelegd worden maar ook regelmatig bezoek en afstemming is essentieel. Daarbij is de aansluiting van de operatie erg belangrijk. Hoe vaak wij niet tegen komen dat er allerlei dingen voor klanten gedaan worden waar geen vergoeding tegen over staat.

Wat moet je er voor doen?

Om tot dit rendement te komen moet je wel wat doen. In onze dagelijkse praktijk hanteren wij hier de volgende fase voor:

Fase 1: stel een duidelijk doel

Stel vast waar je naar toe wil en communiceren dit binnen de organisatie

Fase 2: stel vast waar je nu staat

Breng in kaart wat de huidige situatie is. Wat gaat goed, wat kan beter. Waar moeten we aan werken om tot het gewenste resultaat te komen. Hoe hierbij in de gaten dat er een balans moet zijn tussen de verschillende onderdelen. Een zeer sterk ontwikkelt Accountmanagement is niets waard zonder een goede operationele uitvoering en een duidelijke strategie kan niet zonder daar de juiste klanten bij te hebben.

Fase 3: maak een plan

Maak op basis van wat beter kan een plan met daarin waar je de komende periode aan gaat werken. Stel prioriteiten en doe niet alles in een keer. Beter 5 punten aanpakken en realiseren dan 10 punten oppakken en niets afmaken.

Fase 4: ga projectmatig te werk

Maak van de grote punten een projectplan met een duidelijk doel, tijdspad en verantwoordelijke. Bepaal van te voren wat dit je op gaat leveren. Hou grip op de duivelse driehoek: geld, kwaliteit en tijd en zorg dat de voortgang in de projecten blijft.

Komt u er zelf niet uit? Wij vinden het niet normaal leuk om u hierbij te helpen.

Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo '40 KPI's is normaal'.

Logistieke bedrijven en managers zijn gebaat bij het opstellen van doelen en KPI’s. Door op de

Hoezo 'eenzaam aan de top is normaal'.

Een veel gehoorde opmerking is dat het eenzaam is aan de top. Helemaal niet zo gek, want als

Hoezo '100 emails per dag is normaal'.

Directeuren en managers werken alleen nog maar vanuit outlook en hebben nergens anders tijd voor.
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram