Hoezo

'Chauffeurstekort?'.

Veel logistieke bedrijven hebben moeite om het werk gedaan te krijgen en stellen alles in het werk om chauffeurs binnen te halen. De vraag is echter of het echte probleem ligt bij het vermeende tekort aan chauffeurs of dat het chauffeurstekort het gevolg is van onderliggende problemen.

Logistiek dienstverleners zitten met hun handen in het haar om het werk weg te krijgen. Het chauffeurstekort wordt genoemd als belangrijkste reden waarom dit niet lukt. Maar is dit wel zo? Zijn het niet de klanten (en daarmee ook wij als consumenten) die de oorzaak zijn van het chauffeurstekort? Ligt de oplossing wel bij het aantrekken van nieuwe medewerkers of zit de kern juist in de manier waarop wij de afgelopen jaren onze supply chains hebben ingericht?

Te efficiënte supply chains?

Supply chain management heeft de afgelopen 50 jaar een absolute vlucht genomen. Dit heeft geresulteerd in efficiënte wereldwijde supply chains, waarbij kostenreductie op alle fronten de overhand heeft gekregen. Door de coronacrisis is local sourcing geen vies woord meer, ondanks dat dit zal leiden tot extra kosten.

Aan de distributiekant zien we echter het tegenovergestelde effect. Daar zie je dat sinds de coronacrisis het transport door het groter aantal orders, die ook nog eens kleiner van omvang zijn, minder efficiënt wordt. De beladingsgraad gaat naar beneden, het aantal kilometers per rit omhoog, de duur van de ritten gaat omhoog. Kortom, er is meer capaciteit nodig om hetzelfde, of erger, minder werk te kunnen doen. Zie daar het chauffeurstekort. Uiteraard is dit niet de enige oorzaak. De veranderende samenstelling van de beroepsbevolking en de mate waarin het chauffeursvak nog aantrekkelijk is, spelen hier ook een rol in.

Alleen ligt de oplossing niet enkel in het interessanter maken van het chauffeursvak. Conform de supply chain-gedachte moeten alle partijen in de keten samenwerken en met elkaar kijken naar wat ze kunnen doen om de
benodigde capaciteit te beïnvloeden. Niet méér transport, maar slimmer transport. Verladers en dienstverleners moeten samen op basis van data de juiste keuze maken. Ze moeten samenwerken in plaats van elkaar tegenwerken. In het verlengde daarvan zien we dat met name logistieke bedrijven achterlopen in
hun ontwikkeling. Ze zijn vooral bezig met de waan van de dag en komen daardoor in een vicieuze cirkel. Er wordt onvoldoende vooruitgekeken.

Mindset veranderen

De logistiek dienstverleners en transportondernemers moeten hun mindset veranderen. De traditionele chauffeur bestaat niet meer. Hoe moeilijk het ook is, de transportondernemer moet kunnen omgaan met parttime werken, papa-dagen, minimaal één dag per week om 16.00 uur thuis. Ga je er niet in mee, dan
verlies je de strijd. Misschien wel de belangrijkste oplossing voor het tekort zijn wij: de consumenten. In de
pull-gedachten binnen supply chain management beïnvloeden wij de inrichting van de keten. Wat we normaal zijn gaan vinden, is eigenlijk helemaal niet normaal. Alleen als wij ons gedrag aanpassen, zal de supply chain zich ook (kunnen) aanpassen.

Verander de wereld, begin bij jezelf.

Het zal geen verrassing zijn dat wij vaak bedrijven ondersteunen bij het omgaan met de veranderende arbeidsmarkt en de invloed die dit heeft op de operatie? Benieuwd hoe we dit bij andere bedrijven hebben gedaan? Neem dan contact op met Bas (06-23626094) of Joris (06-10940254) en we vertellen hier graag over.

Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo '8% tariefsverhoging is niet normaal'.

Logistiek Nederland is zich aan het voorbereiden op één van de grootste kostenstijgingen in

Hoezo '40 KPI's is normaal'.

Logistieke bedrijven en managers zijn gebaat bij het opstellen van doelen en KPI’s. Door op de

Hoezo 'eenzaam aan de top is normaal'.

Een veel gehoorde opmerking is dat het eenzaam is aan de top. Helemaal niet zo gek, want als
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram