Contact
Hoezo

'8% tariefsverhoging is niet normaal'.

Logistiek Nederland is zich aan het voorbereiden op één van de grootste kostenstijgingen in jaren. Meerdere Dienstverleners hebben zich de afgelopen weken in de media uitgesproken over de tariefsverhoging die zij willen doorberekenen aan hun klanten. Maar weten ze dit ook te realiseren? Volgens Bas Koopmanschap van Nextpage valt of staat dit met de voorbereiding.

Niet bij een flesje wijn

Het is wat gechargeerd maar veel bedrijven gaan aan het einde van het jaar bij hun klanten langs, nemen een flesje wijn voor de feestdagen mee en vragen dan tussen neus en lippen door of ze een tariefsverhoging mogen doorvoeren. Met een beetje geluk hebben ze de voorspelling van Panteia met betrekking tot de kostenontwikkeling in hun tas. Dat werkt misschien bij een kleine kostenstijging maar wanneer je 8 tot 10% tariefsverhoging nodig hebt om de kostenstijgingen te dekken dan kan je de deksel op je neus verwachten.

80% van het succes zit in de voorbereiding

De afgelopen jaren zien we de professionalisering in onze sector sterk toenemen. Het opleidingsniveau  is gestegen en door internet is er een enorme transparantie ontstaan. Informatie ligt voor het grijpen. Dat is niet alleen het geval bij Logistiek Dienstverleners maar ook bij Verladers. Juist daarom is het nog belangrijk geworden om u goed voor te bereiden op deze gesprekken. Een paar tips die u hierbij kunnen helpen:

Zorg voor een klant die zich kan voorbereiden

Zorg ervoor dat u niet alleen bent voorbereid maar ook dat uw klant zich kan voorbereiden. Dat klinkt een beetje gek, maar om een constructief gesprek te hebben moet ook uw klant zich kunnen voorbereiden. Ten eerste moet hij weten waar het gesprek over gaat maar laat hem van te voren ook al weten waar hij rekening mee moet houden. Het is niet voor niets dan een aantal logistiek dienstverleners de afgelopen weken via de media hun verwachtingen voor 2022 kenbaar maken. Veel bedrijven starten in deze periode met het opstellen van hun budgetten. Door niet tot december te wachten maar nu al aan te geven wat de verwachting is kunnen klanten hiermee al rekening houden. Of ze het nu leuk vinden of niet. Dat excuus hoeven ze in ieder geval niet te gebruiken.

Maak gebruik van data

Data zorgt voor een objectief beeld. Zorg er dus voor dat u de juiste data bij u hebt. Als de Panteia index uw basis is, zorg dan dat u deze bij u hebt en aan de klant kunt geven. Maar zorg ook dat u data heeft over uw relatie met de klant. Hoeveel omzet doet u met de klant?, hoeveel orders?, hoeveel pallets of laadmeters of m3? Hoeveel klachten hebben jullie van de klant gehad en wat is dat in percentage van het totaal aantal orders dat u voor ze hebt gedaan? Heeft u het beschikbaar, neem dan ook het aantal wachturen mee dat u hebt doorbelast. Dat zijn kosten die voorkomen hadden kunnen worden.

Deel uw klant in met behulp van het klantfilter

Beoordeel van te voren uw klant en de mate van belangrijkheid met behulp van het klantfilter. Het klantfilter zoals wij die bij Nextpage gebruiken beoordeelt een klant op basis van een aantal criteria. Dit zijn:

  • Strategie: in hoeverre past de klant in de strategie die u als bedrijf hebt gekozen?
  • Specialisme: in hoeverre past de klant in het specialisme waarmee u zich als bedrijf wilt onderscheiden?
  • Omvang: wat is het aandeel van de klant in uw totale omzet en hoe belangrijk is de klant voor uw netwerk?
  • Proces: hoe goed sluit de klant aan bij uw proces? Heeft de operatie “last” van de klant of gaat de klant naadloos op in uw interne proces.
  • Tarief: hoe goed of slecht is het huidige tarief van de klant? Zit hij al aan de bovenkant of loopt hij nu al achter bij andere klanten? Wees u er ook van bewust dat een klant die elk jaar netjes een tariefsverhoging accepteert uiteindelijk teveel gaat betalen

Stel vooraf uw grenzen

De belangrijkste reden om uw klanten in te delen met behulp van het klantfilter is om grenzen te stellen. Het geeft u inzicht in het belang van de klant voor uw bedrijf maar ook in wat reëel is om aan de klant te vragen. Door van te voren duidelijk te stellen wat het minimum resultaat is dat u wilt behalen, zult u merken dat u hier standvastiger in bent. Het klantfilter laat u ook zien wat de financiële gevolgen van het accepteren van een lagere verhoging is.

Een simpel rekenvoorbeeld: Een klant die € 1.000.000,- omzet bij u heeft levert bij 8% tariefsverhoging € 80.000,-  op. Wordt het geen 8 maar 5% dan is dit ineens € 50.000,-. De beslissing om akkoord te gaan kost u dus € 30.000,-. Het klantfilter helpt u om de keuze voor een lagere verhoging wel of niet te accepteren, maar laat u ook zien wat u over al uw klanten hebt laten liggen aan rendement.

Een goed tarief is meer dan alleen de prijs

Ondanks een goede voorbereiding wil dit natuurlijk nog niet zeggen dat de klant klakkeloos een verhoging accepteert en dat u altijd krijgt wat u wilt. Wat dat betreft is zakendoen net als de politiek. Compromissen zijn nodig om tot resultaat te komen.

Het is geven en nemen, waarbij u in het onderhandelingsspel nog met de volgende zaken rekening kunt houden:

  • Een goed tarief is veel meer dan alleen de prijs

Uiteraard is de prijs enorm belangrijk maar als er in uw dienstverlening een heleboel zaken zitten die eigenlijk niet in de prijs zitten, zorg dan dat u deze apart kunt belasten. Dan kunt u het tarief wel met minder verhogen maar als u dan meer kan belasten komt u er misschien wel beter vanaf.

  • Als u wat geeft vraag dan ook wat terug

Als de klant om een lagere tariefsverhoging vraagt, vraag dan altijd wat terug. Daardoor laat u zien dat de “korting” die u geeft niet gratis is. Het kost hem wat om de deze te krijgen. Het klinkt misschien abstract maar ook het verlagen van de betalingstermijn, of de verhoging van het wachturen tarief levert geld op

  • Leg de kaders goed vast

Een veel gehoord argument van klanten is dat ze verwachten volgend jaar in volume te groeien. Soms is dat best een legitieme reden om een akkoord te gaan met een lagere verhoging. Het is alleen jammer dat we een jaar later deze afspraak zijn vergeten en dat dan ook nog eens blijkt dat de klant het te rooskleurig heeft voorgesteld. Zorg er dan ook voor dat u de afspraken die u maakt goed vast legt en dat u ze ook opvolgt.

Het zal geen verrassing zijn dat wij vaak en graag bedrijven ondersteunen bij het verbeteren van hun rendement door goede commerciële afspraken. Wilt u ook uw rendement verbeteren? Neem dan contact op met Bas (06-23626094) of Joris (06-10940254).

Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo 'Silly Season?'.

De term Silly Season komt uit de Formule 1. Het is de periode waar teams hun line up van coureurs

Hoezo 'Chauffeurstekort?'.

Veel logistieke bedrijven hebben moeite om het werk gedaan te krijgen en stellen alles in het werk

Hoezo '40 KPI's is normaal'.

Logistieke bedrijven en managers zijn gebaat bij het opstellen van doelen en KPI’s. Door op de
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right Call Now Button linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram