Contact
Hoezo

'een bedrijf is geen impulsaankoop?'.

Het kopen van een bedrijf is wat anders dan het kopen van een pakje boter.

Je kunt merken dat ondernemers weer vertrouwen krijgen in de toekomst, want op iedere ondernemersbijeenkomst krijg ik de vraag: ”Als je nog een bedrijf te koop weet, bel me dan even.”

De ondernemers doelen natuurlijk op een concurrent die bij hen past. En inderdaad veel ondernemers hebben gewacht totdat de resultaten weer wat beter zijn voordat ze hun bedrijf willen verkopen. Ook merk ik dat bedrijven afdelingen te koop zetten als onderdeel van een strategische heroriëntatie. De betreffende afdeling past dan minder in de toekomstplannen van het bedrijf. Het aanbod van bedrijven en bedrijfsonderdelen neemt dus weer toe.

Ik heb laatst eens de wedervraag gesteld: koop je op de manier ook een nieuwe TV? Dat je tegen iemand zegt “als je nog tegen een leuke TV aanloopt, bel me dan even”. De meeste mensen zullen toch eerst bepalen hoe groot het beeldscherm moet zijn en of het platte of curved monitor moet worden. Je neemt een kijkje op coolblue.nl om de specificaties te vergelijken enzovoort.

Zo gaat het ook met het kopen van een bedrijf. Maak een duidelijke analyse van wat en waarom je iets wilt toevoegen aan je bedrijf. Vanuit een strategisch perspectief. Laat je niet in met iemand die tegen een vaste succes fee jou adviseert bij aan- of verkoop. Immers je betaalt of te veel of te weinig (en krijgt er dan ook minder voor terug). In alle gevallen heeft de adviseur een eigen financieel belang, dat haaks kan staan op jouw belang.

Een goede adviseur betaal je per uur. Je wilt toch de zekerheid dat als hij het niet vertrouwt hij je adviseert om het niet te doen, ook al is dat 5 minuten voor het zetten van de laatste handtekening. Een bedrijf kopen doe je met een grondige analyse vooraf van wat je wilt hebben. Hoeveel omzet moet het hebben, in welke regio zit het, welke specialisatie zoek je, moet het een niet te dure opknapper zijn of een bedrijf waarvoor je meer betaalt, maar dat goed loopt. Het moet in ieder geval strategisch perfect passen. Dus het is bijna nooit iets waar je bij toeval tegen aanloopt. Laat iemand die de markt kent voor je op zoek gaan. Dat doe je niet zelf, want dan betaal je vanwege je happigheid vaak te veel. Bedenk ook, dat je wel iemand zijn “kindje” komt kopen.

Onlangs kwam ik een sectorbankier tegen die me vertelde dat veel bedrijven in de problemen komen door een onfortuinlijk uitpakkende bedrijfsaankoop. Dat komt omdat de overname soms als het doel wordt gezien en er vaak onvoldoende rekening wordt gehouden met een goed doordacht implementatieplan. Andere aansturing door management, diverse culturen, maar ook overleg met medewerkers, vakbonden en klanten zijn factoren die van tevoren goed uitgewerkt moeten zijn. Ook daarvoor is externe hulp onontbeerlijk. Die moet daarom beschikken over heel veel branche- en organisatiekennis.

Er zullen best marktspecialisten zijn die je te koop willen aanbieden wat ze toevallig tegen het lijf gelopen zijn. Maar er zijn ook in de logistieke branche meerdere goede bedrijven die je kunnen helpen om een eventuele overname tot een succes te maken. Een bedrijvenmakelaar heeft namelijk vaak wel verstand van bedrijven, maar niet altijd van ondernemen.

Nieuwsberichten

Wellicht ook interessant?

Hoezo 'zonder de juiste informatie kun je niet regisseren?'.

Informatievoorziening wordt steeds belangrijker, ook logistieke

Hoezo 'sociaal?'.

Gelukkig zijn de meeste medewerkers niet meer zo loyaal aan hun werkgever als hun werkgever is aan

Hoezo 'hij doet wel zijn best?'.

Het is als het goed is dus een kwestie van managen of weg gemanaged
phone-handsetcrossmenuchevron-downarrow-right
085 303 61 33 linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram